Az Eurosped Zrt. tavaly év végi szétválása után az Eurosped Vámlogisztikai Zrt. folytatja a cég vámügynöki tevékenységét, az Eurosped Nemzetközi Szállítmányozási Zrt. pedig a korábbi alaptevékenységet, a szállítmányozást viszi tovább. A szétválást követően a speditőrcég részvényeit 100 százalékban a Huszti István nevével fémjelzett HMH Holding tulajdonolja.
– Hogyan zajlott a cég szétválása?
– A Masped-csoport 2018 májusában, a raktárlogisztikai üzletágunk átvétele után kiszállt az Eurosped Zrt.-ből, amelynek két új tulajdonosa 50–50 százalékot vásárolt a cég részvényeiből, azzal a céllal, hogy a társaság szétválasztása után két profiltiszta céget hozzanak létre. A szétválás módja kiválás volt: a szétváló társaságból kivált egy egyszemélyes zrt., az Eurosped Nemzetközi Szállítmányozási Zrt., a „maradó” cég pedig változatlan formában, de új cégnéven, Eurosped Vámlogisztikai Zrt.-ként működik tovább. A folyamat mintegy fél évet vett igénybe, a szétválást a cégbíróság 2018. december 31-i dátummal jegyezte be.
– A HMH Holding megjelenése milyen változásokkal járt?
– Az Eurosped Nemzetközi Szállítmányozási Zrt. új tulajdonosa szakmai befektetőként a cég hosszú távú fejlesztésében érdekelt, osztalékpolitikáját is ezen elvnek rendelte alá. A cégcsoporton belüli szinergiák kihasználása mellett társaságunk továbbra is önálló üzletpolitikával és arculattal jelenik meg a piacon. Tulajdonosi körünk célja a költséghatékonyság növelése, az alaptevékenységünk bővítése. A társaság erősségét jelentő, jól képzett munkavállalói gárdában nem volt érdemi változás, társaságunk székhelye is változatlan maradt.
– Befolyásolta a tavalyi évi teljesítményeiket a tulajdonosváltás?
– A tavalyi év során árbevételünket – a raktárlogisztikai üzletág májusban történt értékesítése ellenére is – 11 százalékkal, közel 9,3 milliárd forintra tudtuk növelni. Az adózás előtti eredmény tekintetében pedig 672,5 millió forintot értünk el, de ebben természetesen voltak egyszeri tételek is. Az egyszeri tételektől megtisztított adózás előtti eredmény is több mint 60 százalékkal haladta meg a 2017. évi bázist. Mindkét üzletágunk jelentős növekedést ért el, rendkívül sikeres évet zárt.
– Minek köszönhető ez a szép eredmény?
– A logisztikai és szállítmányozási teljesítménymutatók változása egy pontos és megbízható gazdasági barométer, amely gyors visszajelzést ad a gazdaság állapotáról. Az elmúlt évben közel 5 százalékos hazai GDP-növekedés, az euróban mért külkereskedelmi áruforgalmi adatok alapján az előző évhez viszonyítva 7 százalékos import- és 4 százalékos exportbővülés, gyengülő forintárfolyam mellett a mi feladatunk az volt, hogy a külső gazdasági környezet adta lehetőségekkel éljünk. A logisztikai szektor alapjában véve jó évet zárt, néhány szűkösebb év után 2018-ban lehetőség nyílt a logisztikai szolgáltatási díjak és szállítmányozási díjak emelésére is. Ebből profitáltunk mi is: az eredményünk növekedésének egyik oldalról a forgalmunk bővülése, a díjszint emelkedése, másik oldalról pedig a működésünk hatékonyságának javítása volt az oka.
– Hogyan értékeli az Eurosped Zrt. idei piaci lehetőségeit?
– Megítélésem szerint a fent említett gazdasági bővülés üteme hazánkban ebben az évben szerényebb mértékű lesz, ezt támasztja alá az is, hogy a szállítmányozó cégek I. negyedéves teljesítményei gyengébbek a vártnál. Tendenciává vált az elmúlt időszakban, hogy az importforgalom gyorsabb ütemben bővül, mint az exportunk, ennek hatását már a kereslet oldaláról is érezzük. Az európai autógyártás idei teljesítményeit illetően a sajtóban erős aggodalom fogalmazódott meg, az új autók értékesítési adatai csökkennek, ennek következtében a hazai ipari teljesítményben meghatározó jelentőséggel bíró autóipari beszállítók rendelésállománya is visszaeshet. A közúti fuvarozók és szállítmányozók költségeit jelentős mértékben növelte az útdíjaknak a szokásosnál jóval nagyobb mértékű emelése az idei év elején, ez ronthatja a szektor hatékonyságát. A kis- és középvállalatok erőssége viszont éppen abban rejlik, hogy a piaci tendenciákat felismerve gyorsan tudnak váltani, képesnek kell lenniük a piaci rések betöltésére, az egyedi ügyféligények kielégítésére. Erre törekszünk kollégáimmal az Eurosped Zrt.-nél is. Optimista és bátor tervet készítettünk 2019-re, de bízom a csapat erejében.
– Milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
– A szállítmányozási tevékenységünkben meghatározó jelentőséggel bíró közúti üzletágat a közelmúltban a túlméretes, túlsúlyos szállítások szervezésére egy projekt cargo csoporttal bővítettük, felfutást várunk ebben a szegmensben. Tovább fejlesztjük a tengerentúli szállítmányozási forgalmunkat is, amely folyamatosan bővül. A közúti üzletág fejlesztése érdekében szorosabbra fűzzük kapcsolatainkat fuvarozó partnereinkkel, be fogunk szállni a ponyvás szerelvények finanszírozásába. Ezzel lehetőséget biztosítunk a kisvállalati szegmensbe tartozó beszállító partnereink járműparkjának folyamatos fejlesztésére. Az informatikai korszerűsítéseink keretében idén új ügyviteli szoftvert vezettünk be, kulcskérdés számunkra a tevékenységünk informatikai támogatásának növelése.
– Idén 30 éves lesz az Eurosped. Mire a legbüszkébb a cég múltját illetően?
– 1989-ben néhány fővel, egy lakásban indult a cég. Amellett, hogy mára 9 milliárd forint feletti éves forgalmat bonyolítunk, büszkék vagyunk rá, hogy cégünk fennállása óta minden üzleti évét eredményesen zárta, folyamatosan fejlődött, és egy gazdaságilag stabil lábakon álló, erős középvállalattá nőtte ki magát. Annak idején elsők között vezettük be a minőségirányítási, majd a környezetközpontú irányítási rendszereket, megbízóinktól számos elismerést, beszállítói díjat kaptunk az évek során. Ennél is nagyobb elismerés azonban számunkra, hogy a legfőbb partnereink évtizedek óta kitartanak mellettünk. Az Eurosped márkanévvé vált. A hosszú távú partneri együttműködések biztosítéka pedig a jól felkészült munkavállalói gárda, amelyre büszkék vagyunk – ők jelentik a garanciát a következő 30 év sikereire is.
Az interjú a NavigátorVilág 2019. áprilisi számában jelent meg.